Direktlänk till inlägg 6 juni 2010

Ca Kostnad för hund!

Av Pottipotti - 6 juni 2010 17:47

Tyckter att det är intressant att kolla av på ett ungefär hur mycket det kostar per månad att äga en hund och i mitt fall då Pudel :)


   

Mat:

Jag ger mina pudel killlar Affinity advance mini adult, finns tyvärr endast i 7.5 kg säckar i mini. Beställer detta foder hos Foderbilen, enkelt billigt och bekvämt...

7,5 kg räcker ungerfär i ca 3 månader per hund och varje säck kostar 379 kr så det blir en kostnad på:



Per år: 1516 kr

Per månad: 126 kr

Per dag: Räknat på 30 dagar per mån 4.21 kr per hund.


 

Ger även Viacutan ett fodertillskott varje morgon, som är bra för både hår och hud! En stor flaska kostar 218 krApoteket den innehåller 95 ml – Räcker i ca 3 månader.


Per år: 872 kr

Per mån: 72.66 kr

Per dag: 2,42 kr


Ger även Plack off dagligen 1 mått åt min mellan pudel killen & ett 1/2 mått till dvärgpudel killen... Räcker i ca 6 månader för upp till 10 kg hund.


Plack off 60 grams burken kostar 179 kr, även detta inhadlar jag hos Foderbilen.


Per år: 358 kr

Per mån: 29.83

Per dag: 0.99 öre


Mat med tillbehör per år blir: 2746 kr


Vaccinationer:


Rabies vaccination grundpaket:( En gångs avgift )

ca 1285 kr

där efter en spruta var tredje år: 432 kr var tredje år/ ca


Per år: 144 kr

Per månad: 12 kr

Per dag: 0.40 öre


Var annat år vacination mot Parvo, valpsjuka hcc = Smittsam lever sjukdom
+ kennelhosta  Kostnad: 470 kr var annat år det blir...


Per år: 235 kr

Per mån: 19.58 kr

Per dag: 0.65 kr


Var annat år kennelhosta: 310 kr det blir...


Per år: 155 kr

Per mån: 12.91 kr

Per dag: 0.43 kr


Alla vaccinationer per år blir: 534 kr


Försäkring i Folksam:

Jag tog Folksam som ett exempel eftersom jag har Twix försäkrad där.

Försäkringen kostar...


Per år: 1266 kr

Per månad: 105.50 kr

Per dag: 3.51 kr


Jag har tagit dubbel veterinär vård upp till 40 000 kr för behandling under ett och samma år.

MR, MRI och CT ersätt med högt 5000 kr per år

Mediciner och Rehabilitering ersätts med höst 3000 kr per år.


Självrisken är 1500 kr samt 20 % av överskjutande kostnader för varje självriskperiod och den omfattas 125 dygn räknat från första veterinärs besöket.


Vid skada orsakad av rovdjur ( Varg, lodjur, björn, järv eller örn ) eller av vildsvin gäller försäkringen utan självrisk.


Medlems avgifter:
 
Spk ( Svenska pudelklubben )

Per år: 275 kr per år Enskild 250 kr + Familjemedlem 25 kr =275 kr

Per månad: 22.91 kr

Per dag: 0.76 kr

 
Skk ( Svenska kennelklubben ) 

Per år: 370 kr

Per månad: 30.83 kr

Per dag: 1.02 kr

 
Sbk ( Svenska bruks hundklubben ) 

Per år: 380 kr

Per månad: 31.66 kr

Per dag: 1.05 kr


Våran lokala kennelklubbs:

Per år: 100 kr

Per mån: 8.33 kr

Per dag: 0.27 öre


Alla våra klubb avgifter per år blir: 1125 kr


Mat Vaccination Försäkring Klubbavgifter blir...



Pris per år: 5671 kr

Pris per månad: 472.58 kr   

Pris per dag: 15.75 kr        


Övriga Utgifter:


Om olyckan är framme, mediciner, ben, godis, trimsaker, leksaker, maten blir dyrare, kurser, pälshundar har större omkostnader… Ibland behöver man uppdatera lite trimsaker, kläder om dom behöver någon overall och täcke på vintern m.m


Vill du gå en kurs med din hund, kostar dom allt från 500 kr - 1200 kr beroende på kurs.


Tips på en del som anordnar kurser är:


* Svenska brukshundsklubben

* Din lokala kennel klubb.

* Specialklubb som tex för oss är pudelklubben.

* Medborgarskolan

* Studiefrämjandet använder sig många hundklubbar sig av...


Om du inte kan klippa din pudel till utställning eller i vardags frisyr har du en omkostnad på ca 500 -1000 kr varje gång du lämnar in din hund på trim… Givetvis kan dessa övriga omkostnaderna ändras under 1 år.

Jag är själv väldigt noga med att kolla upp lite då och då dessa omkostnader, jag vill har lite pengar kvar varje månad ifall något skulle hända eller behöva köpas in.


Så till övriga utgifter lägger jag undan...


Pris per år:  8729 kr 

Pris per månad:  727.41 kr

Pris per dag: 24.25 kr        


Det blir en summa på:







Per år: 14 400 kr

Per mån: 1200 kr som jag lägger in på ett enskilt pudel konto!!!

Per dag: 40 kr


Jag vill ha pengar där ifall något oförutsett händer eller om jag bara vill göra något roligt med dom, som att tex. gå en kurs m.m

 
 
Jossan

Jossan

21 mars 2011 14:37

det här har hjälpt mig

http://letitsunshine.blogspot.com

Pottipotti

27 mars 2011 11:03

Vad roligt att du kunde få hjälp av det... Precis min önskan :)

Och du tack för titten hos oss, välkommen tillbaka!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pottipotti - 4 februari 2015 03:16

Jag vet inte om man ska säga god morgon el snart god natt, har nu legat vaken ett tag men ska inte klaga har sovit till och från...   Jag har nu bestämt mig för att jag ska lägga ner denna blogg eller rättare sagt så ska jag inte blogga från den ...

Av Pottipotti - 28 december 2013 20:42

Bättre sent än aldrig eller hur :)     Sen har vi fått några jätte fina julkort som vi tackar ödmjukast över & Många god fortsättnings kramar till er <3                    ...

Av Pottipotti - 4 december 2013 08:14

Ja egentligen varför envisas jag med att ha kvar bloggen när det uppdateras så dåligt, men min önskan är väl att inspirationen kommer igen attt både surra av sig om all mellan himmel och jord samt att ta tag i det här med att ta mera bilder, för att ...

Av Pottipotti - 2 december 2013 09:23


Nu är det så här att jag gjorde ett inlägg på FB angående en Sphynx eller inte, min längtan är så STOR att det rent värker och gör ont i hela mitt hjärtat... Inlägget börjar så här, men är lite om gjort här i bloggen!!!   Okej nu är det så här......

Av Pottipotti - 23 maj 2013 08:08


USCh och FY så dålig jag är på att uppdatera bloggen... Men inspirationen har och är inte så hög att hålla på heller, det är så mycket annat som har och tar upp min tid... Tyvärr allt för tråkiga saker, men det finns även en del roligt som har hänt.....

Presentation


Hoppet är tyst och starkt
med lite näring kan det uthärda
med lite ljus kan det överleva
det gör livet möjligt!!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Kategorier

Mina älsklingar

              Twix 9 veckor

                 Min Darling

               Ice 9 veckor

Vänner

Pudel Uppfödare

Handarbete

Övriga länkar

Choose your language


Ovido - Quiz & Flashcards