Direktlänk till inlägg 2 juni 2010

Att skaffa hund!

Av Pottipotti - 2 juni 2010 09:12

     


1. ATT SKAFFA HUND Lite tips och råd som har passat bra för oss. Jag har fått en stor hjälp från uppfödare, vänner, forum, Internet, kurser och en massa hundböcker, då jag bestämde mig för att skaffa pudel och även under dessa år som pudel ägare. Det känns härligt att jag nu får dela dessa erfarenheter och kanske ge er lite tips och råd på vägen. Detta funkar för oss, men kanske inte passar er, testa er fram.


Ta reda på så mycket ni kan om den hundrasen ni är intresserad av. Vad vill du kunna göra med hunden, stor eller liten, hur mycket tid vill du lägga ner på tex. motion. En liten hund kräver inte lika mycket motion som en stor, men alla behöver minst en dags promenad om dagen. Är du allergis, ta kontakt med en uppfödare, förklara att du är allergis, att du/ni väldigt gärna vill komma på besök för att kolla om det blir någon allergis reaktion.


Läs mycket böcker, men ta till dig det du tycker verkar logiskt och känns rätt. Det finns en massa olika tips hur du ska ta hand om och uppfostra din hund, men känn inom dig vad som är rätt för just dig och din hund. Var inte rädd att fråga, det finns inga dumma frågor, alla har vi varit nybörjare en gång. När du väl har bestämt dig för vilken hundras du vill ha, ta kontakt med en uppfödare, var dig själv, presentera dig och berätta om hur eran familj ser ut. Viktigt är att man ska känna ett förtroende för uppfödaren, att man får stöd och hjälp ifall det behövs. Det kan vara mycket man funderar över som ny börjare, även om man inte är nybörjare kan man behöva få lite hjälp ibland.


När jag skulle skaffa en hund, var inte pudel mitt själv klara val, utan jag ville ha en Rottis eller en Cavalier king Charles spaniel. Eftersom min svåra astma och allergi satte stopp, började jag nyfiket kolla in pudel. Eller det var rättare sagt min syster som hjälpte mig in på det spåret och det är jag henne evigt tacksam för.


Pudeln för mig är så komplett, den är glad, lättlärd, tillgiven, ödmjuk, charmig, kärleksfull, bjuder på många skratt, aktiv, arbetsvillig och mycket klok, listan kan göras lång. Jag gillar att hålla på med päls vård, att borsta och kamma är som meditation för mig. Älskar att dra fingrarna genom pälsen och njuta av varje borst drag jag tar. Tänk vad man kan göra med en pudels päls, man kan välja vilken frisyr man vill, inget hindrar bara fantasin sätter gränser. Jag gillade inte standard frisyrerna i början, men nu tycker jag dom är oerhört vackra.


Om man bestämmer sig för en päls hund, ska man veta att det är många timmars arbete, med borstning trimning och klippning, ifall man inte har den ner klippt. Glöm bara inte bort att pälsen växer hela tiden och bör då trimmas åtminstone 3 gånger per år och kammas/kardas där emellan. Tovor gör mycket ont för hunden, det sliter och drar i huden. Kan man inte trimma själv, kan man lämna in hunden på ett trim.


Vill du klippa själv finns det en hel del pälsvård artiklar, var inte rädd för att fråga vad just du behöver till din hund.Glöm bara inte att fixa en fixa ett första hjälpen kitt, det finns färdiga sånna att köpa eller så plockar du ihop själv på apoteket.Pudeln kan du bada ofta, vilket är bra om du är allergisk, men tänk ändå på att fettet i huden försvinner och dom kan frysa lättare. Blöt igenom pälsen noga, blanda ut schampot med vatten i en tom flaska, doseringen står på schampo flaskan, använd inte koncentrerat schampo, det är för starkt för huden. Schamponera in ordentligt, när detta är gjort, glöm inte att skölja ut schampot ordentligt, skölj länge och när du tror dig vara klar skölj lite till. Använd gärna balsam blanda i en tom flaska. Ca 1/3 balsam resten vatten, finns dosering på balsamet följ då detta. Man förhindrar att pälsen blir svagare och går inte lika lätt av, skölj noga. Det finns en trasa som är toppen, jag torkar hunden först med, (Zon Europa Dog Ware Hund handduk ), sen lindar jag in hunden i en vanlig handduk. Vi brukar sitta och mysa en stund vid Tv innan vi går och blåser pälsen.


Jag har en Metro Air Force Commander med två hastigheter, den är toppen. Har du hunden ner klippt behöver du inte blåsa pälsen, (men jag brukar gör det i alla fall ), är den långhårig bör du göra det, annars har du en massa tovor att ta hand om och en päls som tar lång tid att torka.


Tänk på att borsta/karda igenom hunden minst en gång i veckan, så förhindrar du en massa tovor. Rakning av nos och tassar, gör många på sina pudlar, men att raka nosen är inte nödvändigt det avgör man själv, glöm bara inte att hålla hår borta från ögonen. Tassarna bör man åtminstone klippa emellan och under om man inte vill raka dom helt, man förhindrar då att en massa snö och smuts som fastnar och kan även förhindra våt eksem eller lindra detta. Det finns en speciell tass sax som är liten och trubbig längst ut så man inte skadar tassen. Klorna försöker jag klippa en gång i veckan, på detta sätt håller jag dom korta, klipp lite åt gången. Det är väldigt olika hur mycket klor växer en del kan kanske vänta och ta klorna var tredje vecka. Jag filar dom efter klippningen för att dom inte ska vara så vassa. En del hundar gillar inte att få klorna klippta, har du problem med detta, kan du få dom klippta hos veterinär eller på ett hundtrim. Öronen är viktiga att sköta om, det ska inte vara hår i öron gången, detta kan resultera i öroninflammationer och svamp. Man bör hålla så rent från hår som möjligt. När du ska vänja valpen vid detta, kan du börja med att röra på öron lapparna, sen rör du inne på örat, ta tag lite åt gången, ryck snabbt, drar inte sakta detta gör bara mera ont. Upprepa detta varje dag tills hunden har vant sig. Jag brukade sitta vid tv och göra det som ett positivt kvälls mys.


Tänk på att inte ömka hunden eller tycka synd om den då du håller på med öron klor m.m Man förstärker bara deras rädsla och obehag, var lugn och samlad, gör inte så stor affär ifall du skulle råka klippa den i tex. pulpan. ( Svårt men nödvändigt ).


Till sist vill jag uppmana alla hundägare att PLOCKA UPP BAJSET, det ser så illa ut när det ligger en massa skit över allt och dessutom är det inte roligt att trampa i det. Ta absolut inte upp bajset och sen kasta iväg påsen, då är det bättre att skiten får ligga kvar, den försvinner åtminstone till slut men det gör inte påsen.


Skrivet av Pottipotti

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Pottipotti - 4 februari 2015 03:16

Jag vet inte om man ska säga god morgon el snart god natt, har nu legat vaken ett tag men ska inte klaga har sovit till och från...   Jag har nu bestämt mig för att jag ska lägga ner denna blogg eller rättare sagt så ska jag inte blogga från den ...

Av Pottipotti - 28 december 2013 20:42

Bättre sent än aldrig eller hur :)     Sen har vi fått några jätte fina julkort som vi tackar ödmjukast över & Många god fortsättnings kramar till er <3                    ...

Av Pottipotti - 4 december 2013 08:14

Ja egentligen varför envisas jag med att ha kvar bloggen när det uppdateras så dåligt, men min önskan är väl att inspirationen kommer igen attt både surra av sig om all mellan himmel och jord samt att ta tag i det här med att ta mera bilder, för att ...

Av Pottipotti - 2 december 2013 09:23


Nu är det så här att jag gjorde ett inlägg på FB angående en Sphynx eller inte, min längtan är så STOR att det rent värker och gör ont i hela mitt hjärtat... Inlägget börjar så här, men är lite om gjort här i bloggen!!!   Okej nu är det så här......

Av Pottipotti - 23 maj 2013 08:08


USCh och FY så dålig jag är på att uppdatera bloggen... Men inspirationen har och är inte så hög att hålla på heller, det är så mycket annat som har och tar upp min tid... Tyvärr allt för tråkiga saker, men det finns även en del roligt som har hänt.....

Presentation


Hoppet är tyst och starkt
med lite näring kan det uthärda
med lite ljus kan det överleva
det gör livet möjligt!!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Kategorier

Mina älsklingar

              Twix 9 veckor

                 Min Darling

               Ice 9 veckor

Vänner

Pudel Uppfödare

Handarbete

Övriga länkar

Choose your language


Ovido - Quiz & Flashcards